Kultur for børn og unge

Vi vil arbejde for, at flere børn og unge får mulighed for at dyrke kulturen i deres fritid, og at de møder kulturen ofte i deres hverdag i institutioner og skoler.

Mange af vores skoler har samarbejde med Musikskolen, som styrker elevernes musikalske forståelse og det styrker også børnenes evner til at lære at læse. Det er bevist, at musik giver større forståelse for ordenes lyde. Derfor har vi et ønske om, at flere af vores skoler, daginstitutioner og ungdomsuddannelser vælger et samarbejde med for eksempel Musikskolen, Sangcenter Nordsjælland eller andre af vores kulturinstitutioner eller foreninger.

Vi skal have mere fokus på teater, og de mange udviklingsmuligheder, teater som kunstform kan tilbyde for børn og unge, der har interesse eller talent for netop denne kunstform.

Socialdemokraterne vil prioritere og bakke op om kulturelle arrangementer og initiativer for børn og unge og det skal være lettere for børn og unge at vælge kulturen til, hvis man ikke er interesseret i fx sport som fritidsaktivitet.