Ældre med brug for støtte

For socialdemokraterne er det vigtigt, at alle mennesker sikres mulighed for at leve et meningsfuldt liv, hele livet. Vi er som mennesker forskellige. Livet har budt os forskellige vilkår og vi har derfor også forskellige behov og ønsker, når vi bliver ældre. Mange har i dag heldigvis langt op i årene en bedre sundhedstilstand end før i tiden. For betyder et indholdsrigt liv, at man fortsat er tilknyttet arbejdsmarkedet. Her skal vi sikre gode arbejdsvilkår og de nødvendige hensyn på vores kommunale arbejdspladser, for vi har brug for de ekstra hænder. Andre har måske ikke de samme kræfter eller har ønsker for et fremtidigt liv uden for arbejdsmarkedet. Det kan være som frivillig eller som bruger af et af kommunens mange aktivitets-fællesskaber.

Mange ældre frygter ensomhed. Vi ved, at med alderen bliver det sværere at opbygge nye netværk og tidligere netværk svækkes, når venner og ægtefæller falder bort. Derfor ønsker vi i Socialdemokratiet at understøtte det frivillige arbejde og trænings- og aktivitetsmuligheder for dem der er fyldt 65. Vi mener, at træningsmuligheder på plejehjemmene, seniortilbud som Grønnegadecenteret, gå-fællesskaber som Kom med!, besøgsvenner eller fælleskaber i foreninger og på kultur- og idrætsinstitutioner kan bidrage til et sundt og aktivt liv mange år efter man har passeret de 65.