Mange unge ved ikke hvad de skal stemme den 1. juni

DEBAT - 13. maj 2022
Af Per Kristensen, Formand for Hillerødkredsen

Der hænger plakater på lygtepælene, men ”hvad er det, jeg skal tage stilling til?” – tænker mange unge. Epinion har undersøgt om de unge ved, hvad afstemningen den 1. juni handler om. Det viser sig, at 26 pct. ikke ved, hvad folkeafstemningen handler om, mens de resterende 7 pct. gætter på, at vi skal stemme om et af de øvrige EU-forbehold. Men heldigvis ved 68 pct. af de unge, at vi stemmer om forsvarsforbeholdet.

De politiske partier i Hillerød vil gerne bidrage til oplysning om emnet. Derfor har Socialdemokratiet i Hillerød taget initiativ til et debatmøde om forsvarsforbeholdet. Vi vil gerne sætte fokus på unge og invitere dem til et debatmøde på Grundtvigs Højskole. Foreløbig kommer Christina Thorholm, medlem Folketinget og Hillerød Byråd for de Radikale - Nikolaj Frederiksen, Konservative og medlem af Hillerød Byråd. Desuden har vi inviteret Socialdemokratiets bud på en ny kandidat til Folketinget, Fie Thorsted Hækkerup - og fra SF kommer Peter Westermann, medlem af Regionsrådet. Vi ved også at Thomas Elong fra Venstre og kandidat til Folketinget ønsker at deltage. Der kommer sikkert flere politikere – vi håber også, at nej-siden bliver repræsenteret, på nuværende tidspunkt har kun DF takket nej.

Debatmødet finder sted på Grundtvigs Højskole den 30. maj kl. 16.30 til 18. Det er et åbent møde hvor alle kan deltage.