Fhv. borgmester Jens S. Jensen – mindeord

MINDEORD - 01. april 2022
Af Kirsten Jensen og Lennart Weber

Ved kommunalvalget i november 1985 blev skovfoged Jens Severin Jensen valgt til Hillerøds borgmester. Han havde i 15 år været en vigtig del af Hillerøds politiske ledelse, og han havde haft et godt samarbejde også med borgerlige partier, som naturligvis ikke var meget for at overlade ham den indflydelse, som fulgte med borgmesterposten. Det var derfor i tidens ånd, at de lokale medier efter valget midt i 80’erne måske lidt advarende skrev om Hillerøds nye røde borgmester.

Jens S. Jensen gjorde dog hurtigt eventuel frygt til skamme, og var i 1986-2000 en markant politisk leder i Hillerød, ja, også under borgmester Valborg Sandbergs ledelse 1994-97, spillede Jens S. en vigtig rolle for byen.

Han ledede Hillerød i de år, hvor byen udviklede sig fra en lidt søvnig soveby til den naturlige regionshovedstad. Han forstod bedre end andre at se det lange perspektiv og formidle det brede samarbejde.

I 1987 blev Hillerød udråbt til et hul i jorden, men den snak forstummede for altid da Hillerød i 1990 blev kåret som Årets By, da Slotsarkaderne åbnede i 1992 og året efter blev kåret som Europas smukkeste indkøbscenter - i Jens S. Jensens første 8 år som borgmester skiftede Hillerød spor og gear.

Selvom mange år er gået, kan vi klart tilskrive Jens S. Jensen en række beslutninger af stor betydning for kommunen, som vi kender den i dag, og de fremtidsmuligheder vi står overfor. Han var rette mand på rette sted, da byen havde brug for et sporskifte. Købet af statens gårde, visionen om Slotsarkaderne, sikringen af Søstien, Grønnegadecentret drevet af frivillige, hovedbiblioteket med Klaverfabrikken og Kedelhuset, og Hillerød Erhvervsråd som forløber for C4, er elementer i kommunens historie, som vi nikker anerkendende til. I alle spørgsmål spillede Jens S. Jensen en betydelig faktor. Naturligvis ikke som den eneste, men som den politiske leder, der kunne se det langsigtede perspektiv og som forstod at skabe fælles opbakning.

Jens S. var et varmt menneske med et skarpt vid. Ud over det politiske arbejde havde han en meget bred berøringsflade. Mindst to søndage hver måned inviterede han i årtier borgere på skovtur, så de kunne opleve skovens naturrigdom, og han arrangerede skovrejser rundt om i det danske land og til flere lande i Europa.

Politisk var han en vigtig mentor for mange unge mennesker, der ville være aktive i politik. De unge fik klare rettesnore, der indebar ordentlighed og respekt for andre menneskers meninger.

Jens S. Jensen kom oprindeligt fra Horsens, hvor faren var skovfoged og politisk aktiv. I generationer fik den ældste søn navnet Jens Severin, og den tradition videreførte Jens og Gudrun Jensen. I 1962 flyttede familien til Brødeskov, hvor Jens S. hurtigt blev medlem af skolekommissionen og fra 1970 medlem af byrådet.

Æret være Jens S. Jensens minde.