Socialdemokratiet fylder 150 år

PRESSEMEDDELELSE - 12. oktober 2021
Af Socialdemokratiet i Hillerød

Socialdemokratiet fylder 150 år – hør Lennart Weber fortælle om Hillerød.

Fredag den 15. oktober klokken 14 til ud på eftermiddagen kan du møde Lennart Weber og Niels Nedergaard i Socialdemokratiets lokale Helsingørsgade 25, den gamle urmagerbutik.

Her vil de i anledning af Socialdemokratiets 150 års fødselsdag kaste et blik fra den gang og frem til i dag.

Og der er kaffe på kanden.

Der er nogle kilder til den tidlige historie, men ikke mange, blandt fordi Hillerød ikke var stor nok til at kunne være en egen socialdemokratisk avis, mens der var to borgerlige.

Men arbejderne prægede byen, fordi Hillerød var en industriby med store virksomheder midt i byen - der hvor Slotsarkaderne nu ligger. Det var landbrugsmaskinerne fra Nordsten, svineslagteriet, Hviids maskinfabrik, møbelfabrikken France & Søn, en stor trælasthandel og en stor jernbanestation, fortæller Lennart Weber, som føjer til, at aviserne dengang skrev meget om borgerskabet, virksomhedsejerne - og stort set intet om arbejderne.

Få år efter, at Socialdemokratiet var stiftet på landsplan, skete der noget i Hillerød. I juni 1885 indkaldte en gruppe håndværkere til et offentligt møde på restaurant Sommerlyst, som lå bag Slotsgade 5, med det sigte at få etableret en socialdemokratisk forening.

Med var skomager Carl Th. Andersen og drejermester Jens Peter Jensen, som blev de første socialdemokrater i Hillerød Byråd i 1900. Carl Th. Andersen, som blev født i Uvelse, kom til at sidde i byrådet uafbrudt 1900-1940, og var leder af sygekassen.

Kom og hør mere om denne historie og om byens historie. Lennart Weber er forfatter til mange historier og artikler om lokale forhold, senest om Hillerøds værtshuse.

De bedste hilsner

Eyvind Nygaard