Vi er sammen om at sikre børn og unges muligheder for trivsel

Børn skal kunne føle sig trygge og føle, at de hører til - både i dagtilbud, skole, i fritiden og derhjemme. Hverdagen for børnene skal rumme glæde, tryghed, venskab og noget nyt at lære, så de kan mestre endnu mere. At de kommer hjem fra dagtilbud eller skole og stråler, fordi det har været en god dag. Det vil vi arbejde for.

Det er godt at bo et sted, hvor børnene trygt kan cykle til skole. Måske cyklen også kan komme frem igen senere, når turen går til spejder, guitar eller håndbold, for det er godt at kunne cykle selv. Derfor skal vi også gøre det at cykle endnu mere fremkommeligt. Det skal være nemt og føles sikker at vælge cyklen til.

Vi ved, at børn og unge trives bedst og klarer sig bedst i det lange løb, når de kan være i de almene dagtilbud og skoler i stærke fællesskaber af børn og voksne. Derfor skal flere af de kompetencer vi har i de specialiserede tilbud, også bruges i de almene dagtilbud og skoler.

Vi vil fastholde de specialiserede kompetencer og specialskoler, til de børn som har brug for dem i kortere eller længere tid, med en klar strategi om, at flere børn på en god måde skal kunne vende tilbage til folkeskolen. Ellers ved vi, at langt færre får folkeskolens afgangsprøve og får sværere ved at klare sig selv som voksne.

Det er vigtigt, at vores børn mødes af kompetente voksne. Vi holder fast på, at der skal være mindst 60 pct. uddannede i vores dagtilbud, og vi vil arbejde for flere.

Vi vil have to fagprofessionelle i flere klasser i folkeskolen. To voksne i flere klasser øger muligheden for, at vores børn trives i klassen, og at de når faglige mål, så de føler at de mestrer mere.

Ved at understøtte, tro på og have forventninger til vores børn tror vi på, at vi kan skabe den bedste folkeskole.

 

Fysiske rammer betyder noget for, hvordan vi mennesker trives.

Kan børn og voksne i vores institutioner og skoler komme nok udenfor under åben himmel? Kan de få ro? Kan klasselokalet deles op, så man kan være lidt for sig selv?

Vi har som kommune over flere år prioriteret penge til flere nye dagtilbud. Vi har bygget dem større med plads til alle børn, eller bygget dem om, så de fysiske rammer kan understøtte det pædagogiske arbejde bedre.

Vi bakker op om det store arbejde med de fysiske rammer for vores ældre skoler. Mange bygninger har nået en alder, hvor der skal en større renovering til. Det er noget af det, som vi vil prioritere, hvis det står til os i Socialdemokratiet.

Skolen på Jespervej, Grønnevangskolen, skal helt erstattes. Bygningen er bygget af usunde materialer og er renoveret flere gange, men det rækker ikke. Derfor skal vi bygge helt nyt.

Det står vi helt fast på, for vores børns undervisningsmiljø og vores medarbejderes arbejdsmiljø er vigtige prioriteringer.

 

Idræt, fritid og kultur er en meget vigtig del af vores børn og unges liv og dannelsesrejse. Det er her interesser og talenter får fokuseret rum til at blomstre.

Vores børn og unge har brug for betydningsfulde voksne, også i fritiden. Vi vil arbejde for, at endnu flere elever og deres familier holder fast ved værdien af, at børnene går i klub. Her spiller medarbejderne en afgørende rolle. Vi vil arbejde for, at de bliver flere. Socialdemokratiet mener, at klubbernes kvalitet skal styrkes i de kommende år.

Også i fritiden kan der være et fint samspil mellem institutioner og frivillige foreninger, som er med til at give børn og unge mulighed for at trives. Det samspil vil vi gerne styrke. Der er mange muligheder for venskaber og nye kundskaber, når man bliver en del af foreningslivet.

Vi har et blomstrende fritidsliv som holdes i gang af mange, mange dedikerede frivillige i Foreningsdanmark. Det er vigtigt, at de har gode rammer. De kan søge om penge fra blandt andet folkeoplysningspuljen.

For os er det meget vigtigt at gå op imod social ulighed, og derfor skal det være muligt at søge penge til udstyr og fritidspas så børn fra familier med få penge kan blive en del af fællesskabet i det frivillige foreningsliv.