Kommunen selv

Hillerød Kommune er gået foran og har nedbragt Co2-udledningen fra de kommunale bygninger meget i de seneste år. Faktisk mere end vi troede vi kunne. Derfor er vi både klimakommune og klima+ kommune. Men vi skal endnu længere, og den kommunale bilpark og de busser vi bestiller, skal udlede mindre Co2 og NoX-partikler. Vi skal også arbejde meget flittigt på vores indkøbsstrategi. Der skal stilles krav om miljørigtige produkter og der skal stilles spørgsmålstegn ved de behov, vi mener at have i kommunen som virksomhed.

Vi vil fortsat styrke samarbejdet mellem Grønt Råd og Hillerød kommune. På den måde kan vi inddrage viden og erfaring fra mange forskellige aktører – frivillige såvel som professionelle.

Vi kan alle – både som privatpersoner, som kommune og som virksomheder, finde vores positive klimabidrag og udlede mindre CO2. Covid19-krisen viste, at når vi arbejdede hjemme, så kørte vi naturligt nok noget mindre. Det gav både mindre trængsel og stress på vejene og det gav mindre CO2-udledning. Vi ved, at der er mange jobs, hvor hjemmearbejde ikke er en mulighed, men for nogen er det muligt ofte eller bare en gang i mellem. Det er en af de erfaringer, vi vil tage med os fremover og arbejde med i kommunen som virksomhed.