Næste års budget

NYHED - 18. september 2023
Af Socialdemokratiet i Hillerød

Trods vanskelige betingelser har vores dygtige borgmester endnu engang fået enderne til at nå sammen, så et helt og enigt byråd kan stå bag næste års budget.

Socialdemokratiet med borgmester Kirsten Jensen i spidsen, ønsker at takke alle for at gå godt og konstruktivt bidrag til forhandlingerne med målet om at skabe et godt budget. Der har været en meget stor vilje fra alle partier til at nå hinanden, og alle kan pege på noget, de også gerne ville have haft med eller hellere ville have undværet..

Socialdemokraterne gik til forhandlingerne med målet om at sikre en bedre fremtid for vores børn og unge. Derfor havde vi fokus på de sårbare børn og Inge og på udfordringerne med de voldsomme klimaforandringer.

Vi skal have en ordentlig klode at give videre til vores børn og vi skal sikre at de børn der er her, trives bedre.

Derfor er der i det nye budget bl.a. sat flere penge af til specialundervisning, familieområdet og socialområdet, og der er også sat lidt mere af til normering på dagtilbud og til almenskolerne.

I det nye budget er der en markant styrket indsats for klima, natur og miljø. Der er sat en overvejende del af de penge af, som vi havde ønsket til at sætte yderligere skub i klimaindsatsen, og der er sat fokus på biodiversitet og sikring af vores drikkevand.

Der er rigtig meget andet vi er stolt af vi fik løst i dette års budgetaftale, men det er der ikke plads til her.

Vi gik fra budgetforhandlingerne med en følelse af, at budgettet blev bedre, end vi havde turdet håbe på, og at vi nu får mulighed for at tage fat på rigtig mange af kommunens udfordringer. Vi tror at samme følelse har siddet i alle forhandlerne, uanset parti, og vi håber, at alle de borgere, som de 27 byrådsmedlemmer repræsenterer, har det på samme måde.

Det har været målet for os.