En hilsen fra byrådet

HILSEN - 09. april 2020
Af Socialdemokratiet i Hillerød

Vi vil gerne ønske jer en god Påske – anderledes end nogen vi før har kendt.

Vi går ind i Påsken med en vished om, at medarbejderne passer godt på borgerne på kommunens plejehjem og botilbud i en tid, hvor familierne ikke kan komme på besøg, at hjemmeplejen og sygeplejen yder en ekstraordinær indsats og at sundhedscenteret er parat, hvis der bliver udskrevet mange borgere fra hospitalerne. Vores beredskab gik i gang den 11. marts om aftenen.

Efter regeringens melding den 6. april er den nye vigtige opgave for os, at børnene kan komme i dagtilbud og møde deres venner igen på en tryg måde. Det arbejder den kommunale organisation på højtryk på at sikre til efter Påske. Der er mange forholdsregler, der skal opfyldes. Fordi sikkerhed og hygiejne er så vigtigt for os, åbner hvert dagtilbud først, når det er klart, og forældrene får direkte besked.

For eleverne fra 0.-5. klasse og deres fritidsordning gælder det samme: Vi sætter sikkerhed og tryghed i højsædet og forvaltningen arbejder på at indrette skolernes lokaler, skemaer og medarbejderressourcerne, så der kan skabes en god og givende skoledag. Lige nu satser vi på at være klar til at åbne skolerne den 20. april. Vores politiske udvalg arbejder i Påsken for at understøtte, at vi kan nå disse mål.

Vi har på grund af regeringens melding måtte se en meget lang række kulturelle og idrætslige begivenheder hen over sommeren forsvinde. Det er begivenheder, vi har glædet os til, som skulle samle os, som skulle give os store oplevelser, og som skulle give det nødvendige økonomiske fundament til børne- og ungdomsarbejdet i vores kommune. Det er simpelthen begrædeligt. Vi takker enhver som har givet den en skalle for at planlægge disse begivenheder, og som nu må sluge, at de ikke bliver til noget – vi er imponerede over, at mange af dem udtrykker forståelse for, at det er nødvendigt af sundhedsmæssige grunde.

Vi tænker på, hvordan vores virksomheder klarer sig. Vi vil gøre, hvad vi kan for at understøtte den økonomiske aktivitet i samfundet ud over de hjælpepakker, Folketinget vedtager. Vi har fremrykket betaling af regninger, vi har fremrykket renoveringsarbejde og vi arbejder på at bruge flere af mulighederne i den lempelse af budgetloven, som vi har fået. Alle disse forandringer, som Covid-19 giver, puffer til familier, som oplever arbejdsløshed, til virksomheder, som oplever tomme ordrebøger, og til den kommunale økonomi, som også oplever forandringer, vi skal have skabt det fulde overblik over, så vores kommune stadig kan være det gode sted et leve, bo og arbejde, som vi ønsker og arbejder for.

Vi 27 valgte borgere i Hillerød Byråd er som alle andre i gang med enten at passe børn hjemme, at undervise børn hjemme, at arbejde hjemme eller studere hjemme, at søge et arbejde hjemmefra, at passe vores virksomheder eller at gå på arbejde for at passe børn i nødpasning eller alle de andre jobs, man jo ikke er blevet sendt hjem fra. Vi vasker hænder, spritter hænder og holder afstand som aldrig før. Det er svært med afstand. Vi holder jo meget af netop at være sammen med andre, at involvere andre, og at blive involverede.

Med ønsket om en glædelig Påske
Hillerød Byråd (som her ses på det seneste gruppebilllede, vi har. Siden det blev taget, er Dorte Meldgaard gået ud af byrådet og er blevet efterfulgt af Nikolaj Frederiksen).