Byrådspolitikere: "Vi vælger folkeskolen"

DEBAT - 22. februar 2018
Af Thomas Brücker, far til skolestarter på Hillerød Vest Skolen og byrådspolitiker, A og Christina Høi Skovdal, mor til skolestarter på Hillerødholmsskolen og medlem af Børne- og familieudvalget, A

Vi skal begge træffe et stort og afgørende valg, fordi vores børn skal starte i skole efter sommerferien. Ofte bliver vi, som politikere, stillet spørgsmålet: Hvilken skole skal jeg vælge til mit barn, og skal det være privatskole eller folkeskole?

Enhver familie træffer, hvad de finder rigtigt for deres barn, men der er gode grunde til at vælge folkeskolen. Hvorfor vælger vi folkeskolen til vores egne børn?

Vores folkeskoler har undervisning af høj kvalitet. Hillerød kommune ligger nummer 13 målt på karaktergennemsnit, når vi sammenligner med landets 98 kommuner. Vi prioriterer renoveringer af skolerne, og det betyder, at vi mange steder har moderne undervisningsmiljøer. Vores lærere er i høj grad uddannet i deres linjefag, og vi arbejder efter nyeste forskning. Mange skoler har linjer i udskolingen, samarbejde med erhvervslivet eller kulturinstitutioner. I skolerne arbejder de med bevægelse og læring, vi har profilskoler for idræt og idrætspartnerskaber på alle skoler.

Men er der ikke meget lange skoledage i folkeskolen? I Hillerød Kommune har vi afkortet skoledagen så meget som det er muligt inden for den lovgivning der er på området.

I folkeskolen møder dit barn børn fra alle samfundslag. Kammeraterne bor lige om hjørnet og nærheden betyder noget. Folkeskolen er med til at sikre alle børn en god fremtid. Den lærer også dit barn, at børn er forskellige. Den danner – og uddanner.