Biblioteket – en institution i forandring

LÆSERBREV - 03. november 2017
Af Carsten Skov, Kandidat for Socialdemokratiet

Det klassiske bibliotek med bogsamling og avislæsesal er i opbrud. Nok læser vi stadig bøger og aviser, men henter desuden kulturelle indtryk og oplevelser fra blandt andet billedkunst, skulpturer, musik, film og computerspil. Alt sammen facetter af bredde og mangfoldighed i læse- og kulturoplevelsen.

Det er nok finkulturen, der giver overskrifter - men det er hverdags-kulturen, der giver engagerede borgere. Det er en central pointe i en undersøgelse, som Danmarks Biblioteksforening har gennemført med godt 1.500 repræsentativt udvalgte danskere.

Det er vigtigt, at bibliotekerne har ressourcer til at tilbyde læse- og kulturoplevelser - i hverdagen. Det er oplevelser af dén karakter, der i sidste ende kan trække flere (skatte)borgere til kommunen. Og det er selvfølgelig en udfordring, når kulturområdet samtidig indgår i rammebesparelser på det kommunale budget.

Hillerød Bibliotek er på trods af denne omstændighed og på trods af udfordringerne fra nye medier og informationskilder fremme i skoene. Medarbejderne gør en stor og prisværdig indsats for befæste bibliotekets betydning hos borgerne.

I det kommende byråd vil der være socialdemokratisk fokus på, at Hillerød Bibliotek fortsat kan motivere borgerne - i alle aldre - til at læse, søge viden og i øvrigt at omsætte forundring over kulturelle oplevelser til eftertanke og nysgerrighed efter flere oplevelser.