Vi skal gøre mere sammen med de unge i Hillerød

LÆSERBREV - 8. oktober 2017
Af Thomas Brücker, Kandidat for Socialdemokratiet

Der er ikke noget vigtigere end vores børn og unge, og derfor er det et helt naturligt at sætte ind.

Det er vigtigt at vi får alle med, så alle unge bliver en aktiv del af vores samfund. Det er vores fremtid og dem skal vi investere i.

Udover fortsat at sikre de unge let adgang til vores ungdoms- og idrætsklubber, er det også vigtigt at fange dem, som ikke bruger disse tilbud.

I København har det været en kæmpe succes at integrere beredskabet og arbejdet med de unge mennesker. I København uddanner beredskabet hvert år unge til brandkadetter og samtidig har beredskabet oprettet en brandmandsungdomsklub, hvor de unge kan komme flere gange om ugen efter skole.

Det har givet dem selvtillid og en tro på, at de kan noget helt specielt. De unge, der inkluderes i dette projekt, er unge der vurderes at være i risiko for enten at være på vej ud i kriminalitet eller unge som har mistet motivationen for at gå i skole.

Resultaterne taler deres helt klare sprog.

Hovedparten af de unge kommer tilbage på sporet og får en uddannelse, antallet af brande i de udsatte boligområder falder og stemningen over for beredskabet disse steder er blevet langt bedre. Samtidig vender rigtig mange af brandkadetterne tilbage til beredskabet som frivillige, så de igen kan være med til at gøre en forskel for andre.

Alt dette vil jeg arbejde for i Hillerød og det er et af mange tiltag for vores unge guld, som der skal sættes gang i.