Unge brandkadetter i Hillerød

LÆSERBREV - 6. oktober 2017
Af Thomas Brücker, Kandidat for Socialdemokratiet

Vi skal sikre de unge let adgang til vores ungdoms- og idrætsklubber, men det er også vigtigt at fange dem, som ikke bruger disse tilbud.

I København har det været en kæmpe succes at bruge beredskabet i arbejdet med de unge. Her uddanner beredskabet hvert år unge til brandkadetter og samtidig har de oprettet en brandmandsungdomsklub, hvor de unge kan komme flere gange om ugen efter skole.

Det giver dem selvtillid og en tro på, at de kan noget helt specielt. De unge, der vælges til dette projekt, er unge der vurderes at være i risiko for enten at være på vej ud i kriminalitet eller unge som har mistet motivationen for at gå i skole.

Hovedparten af de unge kommer tilbage på sporet og får en uddannelse, antallet af brande i de udsatte boligområder falder og stemningen over for beredskabet er blevet langt bedre. Samtidig vender rigtig mange af brandkadetterne tilbage til beredskabet som frivillige, så de igen kan være med til at gøre en forskel for andre.

Alt dette vil jeg arbejde for i Hillerød, som et af de mange tiltag for vores unge guld.