1. behandling af budget 2018

TALE - 01. september 2017
Af Kirsten Jensen, 1. Viceborgmester, A

Budgetlægning er en mulighed, der dukker op hvert år. Hvert år får man mulighed for at få meget stor indflydelse på, hvor udviklingen i Hillerød Kommune skal bevæge sig hen. Det er her, der bliver sat penge af, som det mest tydelige tegn på, hvad man vil – men også på, hvad der er muligt.

Med hensyn til hvad der er muligt, så er det lykkedes før, at alle partier diskuterer, forhandler og derefter stemmer for det budget, som er så afgørende for vores borgere, vores brugere og vores medarbejdere. Alle får blå mærker og er kede af noget bagefter. Selv partier der gerne vil sætte skatten ned, vil gerne bruge flere penge. Det er aldrig morsomt at tage noget fra nogen, der gør et godt stykke arbejde. Og det er det vi gør, når vi sparer. Vi tager noget fra nogen, der gør et godt stykke arbejde. Borgere, brugere kan få deres andel af de blå mærker.

Ind i mellem er det nemt at fjerne penge; det er når der ikke er nogen efterspørgsel. Det er for eksempel, hvis vores ældre borgere på plejecentrene hellere vil have mere af den gode hverdag, de skaber sammen med medarbejdere og ledere, end ekstraordinære krumspring som dukker op med de puljer, som Folketinget giver med den ene hånd, mens de giver stramme økonomiske rammer for hverdagen med den anden hånd.

Men vi tager jo i lige så høj grad ansvar for det, der kommer til at ske. For hele arbejdet for Hillerød midtby med Hillerød Byforum, for hver meter ny cykelsti, for god pleje for de ældre, som har brug for mange slags støtte i deres eget hjem, for udbygning af vores børnehaver, når der er brug for det, for nye plejeboliger, når der er brug for det.

Vi skal ikke spare så meget næste år som tidligere, men dog spare.

Vi vil gerne tale med jer andre om det nødvendige fokus på forholdene for vores børn, ældre og udsatte. Vi vil gerne have samme slags pc’er til eleverne, fordi lærerne ikke skal spilde tid hver time med at hjælpe eleverne med de meget forskellige pc’ere, som de tager med hjemmefra. Det digitale er kommet for at blive. Vi skal blive bedre til stille krav til teknikken og få endnu mere pædagogik og læring ud af de nye muligheder. Vi bør have en strategi for it og læring.

Vi vil gerne tale med jer andre om, at der er brug for en akuttelefon til mennesker med sindslidelser. Vi mener, at hjemmeplejen er presset – og at analysen, vi fik lavet udefra med ’nemme besparelser’ ikke var så nemme endda. Vi vil gerne tale med jer andre om, at vi skal blive ved med at gøre det nemmere at komme rundt som cyklist, og om vi kan gøre det hurtigere for de mange biler at komme ind og ud af byen, ligesom vi gerne vil tale med jer om bedre trafiksikkerhed midt i byen, på landevejene og i de små bysamfund. Vi vil gerne tale med jer om, hvordan vi bruger det, at vi endelig er blevet nationalpark, til at gøre endnu mere for natur og miljø – og vi mener, det er på tide med en endnu mere ambitiøs klimastrategi.

Vi har en god kommune, som ligger helt centralt med masser af uddannelser og arbejdspladser, vi har travle medarbejdere som er glade for deres arbejde. Vi kan som borgere glæde os over forholdsvis nem adgang til motorvej og S-tog og kort afstand til den natur, som omgiver os, skaber glæde og er livsnødvendig for os. Vi har mange frivillige på mange forskellige områder – vi vil gerne være med til at gøre det endnu nemmere at være frivillig; der er lidt bøvl, vi skal have væk.

Vores fælles goder og ønsker er motivationen for mange af os, der er valgt. Lige så vel som indignation over social uretfærdighed, over at nogen føler sig udenfor, at ikke alle har lige muligheder, at vores fælles omgivelser bliver hærget med graffiti eller affald alle vegne eller at nogle skaber sig en kriminel forretning med stoffer og bander.

Der er noget at slås for. Der er noget at kæmpe imod. Der er noget at tage ansvar for. Der er noget at have forskellige meninger om, derfor er der noget at forhandle om, men vi har kunnet finde hinanden før – også i tider, hvor der skulle skæres meget mere end nu.

Med andre ord: S ser gerne, at alle bliver en del af budgetforliget. Vi stemmer oftest sammen om de sager, der kommer på dagsordenen. Vi har tradition for at lytte til hinanden.

Hver budgetlægning er en mulighed for en ny start, hvor vi der er valgt kan vælge at gøre mere for vores kommune i fællesskab. Det er den indstilling vi går til forhandlingerne med.