Vores by skal være tryg

TALE - 19. maj 2017
Af Vivi Wøldike, Byrådsmedlem, A

Vedr. forslaget om at nedsætte et paragraf 17, stk. 4 udvalg.

Vores by skal være tryg, vores natteliv skal være trygt, vi skal som borgere kunne gå trygt i byen. Vores restauratører skal trygt kunne føre en anstændig forretning, og skal ikke trues af nogen eller noget.

Sådan vil Socialdemokratiet have det. Vi har fået nogle rigtig fine oplysninger på et par temamøder for byrådet om alt det politiet og kommunen gør for, at vores by skal være tryg. Tak fordi I tager samarbejdsopgaven på jer som myndigheder med så stor alvor og ihærdighed. Tak skal I have.

Ved siden af myndighedernes arbejde, sker der også andet, som er med til at skabe tryghed, fx Natteravnene, og det kender jeg jo til, da jeg selv er Natteravn.

Heldigvis er Hillerød langt hen ad vejen en tryg by. Men vi har set det ramle et par gange, og vi vil ikke have stenkastere og bander her.  Som politikere vil vi gerne være med til at skabe en tryg by.

Socialdemokratiet er for nedsættelsen af et særligt udvalg. Men vi har bemærket, at forslaget om udvalget ikke var ledsaget af ret mange detaljer om, hvad det skal lave.

Vi har allerede nogen til at ’rykke ud’. Det er politiet. Vi har nogen til at forebygge og følge op. Det er forvaltningen. Vi har nogen til at følge underlige pengestrømme. Det er Skat og forvaltningen. Det er lidt som i de gode gale krimier, hvis du vil forstå, hvad der sker, så skal du følge pengestrømmene, follow the money. Der er nogen, der gerne vil bestemme over Hillerød uden at være valgt til det, men det skal de ikke komme til.

Nå men tilbage til, hvad vi skal med et politisk udvalg, og her vil vi – også - gerne hjælpe til. Vi skal jo ikke sagsbehandle, det gør myndighederne. Vi skal ikke beslutte alt muligt, for så forsinker vi hele indsatsen, fordi vi ikke kan mødes med det samme, sådan som medarbejderne kan.

Vi skal være informeret, så vi kan råde og hele tiden være opdateret om, hvad der sker i vores by. Vi skal have det at vide, hvis den korrekte indsats kræver nye rammer, som er politisk bestemte. Vi vil bede myndighederne om ikke at tøve med at lægge forslag frem til os.

Vi vil også gerne understøtte, at der bliver udvekslet oplysninger med omkringliggende kommuner, og samarbejde med dem, når der ikke står Hillerød-postnumre i nakken på dem, der forstyrrer ordenen her hos os.

Vi vil være opdateret hurtigt så der vil være mulighed for, at vi politisk kan reagere hurtigt, hvis det bliver nødvendigt - her tænker jeg på en eskalering af kriminalitet/vold.

Vi vil gerne være med i beslutninger om, hvordan den evt. nye bande-lovgivning kan gøre nytte i Hillerød.

Der er også noget andet, vi kan gøre. Vi kan tage imod tip fra borgerne og prøve dem af, men vi skal lade være med at handle ud fra rygter. Vi er som politikere medansvarlige for ikke at eskalere uro og tale hærværk op.

Vi vil ikke have vold, hærværk og besøg af bander, men vi skal lade være med at bilde borgerne ind, at vi med et udvalg eller andre hurtige fix i al fremtid kan undgå ballade i byen.