Mange vil være med i samarbejdet om Hillerød Byforum

TALE - 29. marts 2017
Af Viceborgmester Kirsten Jensen, A

Hillerød Byforum er en meget stor ting for Hillerød. Der er en stærk rød tråd fra arbejdet om vores bymidte, som involverede mange frivillige – nogle arbejdsgrupper er stadig i gang – over vores visionsarbejde – til dannelsen af Hillerød Byforum i mandags. Det var en god aften, hvor så mange ville være med, at der var venteliste! Det siger noget om kærligheden til Hillerød og den interesse der er for vores by.

Hvad skal det bruges til? ’I skal tænke på jeres drømme, og så skal I skabe nogle endnu bedre drømme sammen’, sagde Niels Elbæk til os.

Vi er nu i Hillerød helt oppe og ringe med en global tendens til, at det er byerne, der viser retning. Staterne har i stigende grad lagt sig selv i politisk benlås, mens byerne skaber løsninger på sociale, klimamæssige og økonomiske spørgsmål, fordi de kan skabe noget nyt sammen og ikke vil vente på, at andre gør det for dem.

Det kan de, når de er bevidste om det, og alle vender ansigterne mod hinanden, som vi gør i Hillerød Byforum, hvor alle der har en aktie i Hillerød er inviteret med, kan melde sig og forpligter sig overfor hinanden.

Hillerød Byråd forpligter sig ved at bevilge et beløb til Byforum, ved at vi har sat penge af til bymidten i vores anlægsbudget og ved at engagere sig i ledelsen i arbejdet som bestyrelsesmedlemmer.

Jeg er selv en af dem, der skal være med og har været det også i den indledende fase. Jeg kan sige, at vi har opnået en stemning af lyst til samarbejde. Der er virkelig mange spændende ideer og muligheder på bordet og flere vil komme til. Det at vi ikke bare er virksomheder, foreninger og byråd, der mødes, men at vi er medlem af den samme forening, betyder noget. Det betyder, at vi skal løse problemerne sammen. Tak til alle dem, der er med til at løfte vores by gennem dette samarbejde.