Ny kvalitetsstandard for ældre

TALE - 22. februar 2017
Af René Silword, Byrådsmedlem A

Byrådet har vedtaget en ny regel eller kvalitetsstandard for ældre mennesker, der har brug for hjælp. Socialdemokraterne er kritiske overfor den nye standard, fordi den på ét punkt skaber tvivl om, hvilken støtte et menneske, der ikke selv kan lave mad længere, kan få til at få sund og nærende mad.

Vi taler om mennesker, som er holdt op med at kunne lave deres mad selv, men som kan varme en færdigret. Når man kommer så langt, at man ikke kan lave sig selv et godt måltid mad, så opstår risikoen for følgesygdomme, væskemangel osv., og så kan man ende på hospitalet.

Når man ændrer en kvalitetsstandard, så betyder det, at noget bliver lavet om. Nogle borgere får ikke noget andet end de ville have fået før. Der er en del af den foreslåede nye standard, som socialdemokraterne ikke er trygge ved. Vi er klar over, at borgere der allerede er visiteret efter de gældende regler, ikke skal have en ny visitation. Men for kommende borgere med behov for støtte kommer det til at gælde, at man kun kan få støtte, hvis man ikke kan købe sit hovedmåltid som færdigret.

Det synes vi er lidt uklart. Hvad menes der med at købe? Er det at købe på internettet med levering til døren, eller er det at købe i den nærmeste butik? Hvis det er det sidste, kan man over lang tid være nødsaget til at købe blandt det begrænsede udvalg af færdigretter, som den lokale butik fører.

Når det overhovedet er interessant, er det fordi vi ved, hvor vigtig maden er for de ældre borgere. Får man de vitaminer og den energi, man har brug for? Hvis man også skal have anden hjælp fx til rengøring eller personlig pleje, så vil man også kunne blive visteret til mad, men ellers ikke. Så hvis maden er et menneskes problem, så vil man i nogle tilfælde - vi har ikke kunnet få at vide hvor mange - gå væk fra at kunne blive visteret til vores fælles køkkens store udvalg og diætmad, men må klare sig med det, der kan fås nede om hjørnet.

Det stemmer socialdemokraterne ikke for.

Kvalitets-standarden er skelettet i områdets økonomi. Vi skal vide, hvad budgettet bruges til. Når man ændrer en standard, har det en økonomisk virkning, men den har vi som sagt ikke fået oplyst. Dog kan man regne ud, at færre borgere vil blive visiteret til støtte til mad.