Hillerøds nye genbrugsstation

TALE - 18. august 2016
Af Louise Colding Sørensen, Gruppeformand, A – Foto: Tim Karll

Velkommen til alle jer, der er dukket op  her i dag. Tak, fordi I er kommet til åbningen af Hillerøds nye genbrugsstation!

Denne dag har jeg glædet mig rigtig, rigtig meget til. I dag er en god dag for miljøet, for Hillerød Kommunes borgere, for Hillerød Forsynings medarbejdere.

Borgerne i Hillerød er allerede rigtig gode til at sortere affald, så gode, at vi før tid nærmer os vores målsætning om, at 50% af vores affald skal sorteres. Nu kan borgerne se frem til en genbrugsplads, der gør det endnu lettere at komme af med sit affald, der gør det endnu lettere at sortere mere, og som i det hele taget gør det, at affaldssortere til en god oplevelse.

Hillerød Forsynings genbrugsstation, bliver med et areal på cirka 27.000 kvadratmeter den største i Nordsjælland. Der er plads til 48 containere, og der skal sorteres i ca 30 forskellige fraktioner. Fra taget, hvor der er 109 hvide pyramider, leder vi regnvandet via nedløbsrør til søen på det grønne areal og videre ud i åer og vandløb. Desuden er der på en del af arealet nedlagt jordvarme. Det er alt sammen noget, der gavner vores miljø.

Den gamle genbrugsstation på Rønnevangsallé har været et populært sted med mere end 200.000 besøgende årligt, er det den mest besøgte attraktion i Hillerød. Det håber vi også, at denne nye genbrugsstation bliver.

Men hvem har ikke prøvet at holde i kø på Rønnevangsallé en forårsdag med bagagerummet fyldt med affald? Med denne nye placering får vores kunder mere plads at boltre sig på og risikoen for kø er ret lille sammenlignet med den tidligere placering, hvor man skulle ind gennem Hillerøds mest travle industrikvarter.

Det har været vigtigt for os at den nye genbrugsstation blev et godt og trygt sted at komme for vores kunder og et trygt og sikkert sted at arbejde for vores medarbejdere. Blandt andet derfor, er genbrugsstationen inddelt i to niveauer. Vi har lastbilerne til at køre i det nedre niveau og personbilerne på det øvre niveau. På den måde undgår vi, at lastbilerne holder og spærrer, eller at der opstår farlige situationer og trængsel. Alle containere står på et niveau lavere, end der hvor kunderne befinder sig. Det betyder at vi ikke længere skal bakse med at smide vores affald OP over en høj kant. Nu kan vi gå eller køre næsten helt hen til kanten og nemt smide vores affald NED i containeren.

Den nye genbrugsstation er det første anlæg, som står færdig her på Solrødgård Klima- og Miljøpark. Og allerede næste år skal vi - lige ovre på den anden side af vejen - indvie et nyt og topmoderne renseanlæg. Året efter vil forsyningens medarbejdere blive samlet i et Klima- og Miljøcenter, hvor der også vil blive mulighed for at udforske og modtage ny viden for kommunens børn og voksne.

Til sammen kommer hele området til at rumme en sammensmeltning af energiproduktion, vandrensning, ressourcegenbrug, klimatilpasning og vidensdeling. Samtidig bliver Solrødgård Klima- og Miljøpark et rekreativt område for dem, der har lyst til at komme her, ligegyldigt om man bare vil cykle, gå eller løbe en tur, eller om man gerne vil studere fugle eller andre dyr.

Jeg vil gerne sige tak til de mennesker, der i sin tid har været med til, først at få ideen om at en ny genbrugsplads kunne ligge her på Solrødgaard, og siden at få ideen til at vi kunne samle flere af vores forsyningsarter her på stedet. Jeg vil også gerne takke dem, der har haft beslutningskompetencen til at føre beslutningerne ud i livet, til alle dem, der har båret projektet og dem, der har udført det store arbejde med at få det hele færdigt til tiden.

Som det fremgår, er der mange mennesker, der har været med til at gøre Hillerød Genbrugsstation til den realitet, vi står med i dag. Ingen nævnt, ingen glemt, men det drejer sig om tidligere politikere og borgmestre i Hillerød byråd, den tidligere direktør for Hillerød Forsyning, de forhenværende medlemmer af forsyningens bestyrelse, det nuværende byråd og borgmester, den nuværende bestyrelse og vores entreprenørere og samarbejdspartnere på projektet.

Men først og fremmest - og med fare for at komme til at lyde lidt ligesom Dronning Margrethe i en nytårstale - vil jeg gerne rette en særlig tak til tidligere og nuværende medarbejdere i Hillerød Forsyning og Hillerød Forsynings direktør. Tak for den flid, omhu og entusiasme, I alle har lagt for dagen. Tak fordi I har tænkt kreativt og fundet løsninger når det så aller mest sort – og vådt – ud!

Jeg ved at I har glædet jer lige så meget som jeg til denne dag. Og vi glæder os alle rigtig meget til at se det hele i brug og derfor er det med en kæmpe stolthed i hjertet, at jeg nu vil klippe snoren til den nye genbrugsstation.

Jeg erklærer hermed Hillerøds nye genbrugsstation for åben.