Hillerød Station skal bygges om!

DEBAT - 03. marts 2016
Af Christine Antorini, MF, A, og Kirsten Jensen, Viceborgmester, A

Vi har hensyn at tage til borgere i Nordsjælland, når det nye hospital i Favrholm, Hillerød, står klar i 2020. Et af hensynene er, at borgerne kan komme hen til hospitalet med offentlig transport. I dag er manglende skinne-forbindelse på Hillerød Station en prop, der forhindrer lokalbanens tog i at køre direkte videre fra f.eks Helsingør og Fredensborg til den nye station ved hospitalet.

Vi er glade for, at det trafikpolitiske netværk i Nordsjælland har taget sagen op, og vi ved, at alle som er med her er virkeligt skuffede over, at der ikke er tilstrækkelig opbakning fra regeringen til at gennemføre denne indlysende sag. Når vi skriver, at ’alle er skuffede’, ved vi, at det også gælder dem, der er lokalt valgt for V.

På os virker det helt tosset, hvis den forudsete og indlysende rigtige ombygning af Hillerød Station ikke bliver til noget, og er klar til åbningen af det nye hospital, som jo er for borgerne i hele Nordsjælland.

Uanset om vi er patienter, pårørende, medarbejdere eller har besøg til det nye hospital af andre grunde, så er det afgørende, at staten har tænkt over den offentlige transport til så omfattende et byggeri og anlæg, som et moderne hospital er.