Nytårshilsen

NYTÅRSHILSEN - 04. januar 2016
Af Kirsten Jensen, Førsteviceborgmester.

Hver morgen strømmer mennesker til Hillerød for at arbejde eller tage en uddannelse. Det er ingen selvfølge. Det skyldes mange års visionært arbejde fra borgmestre og byråd, naturligvis bakket op af Hillerøds gode placering lige midt i det grønneste Nordsjælland.

Vores kommune er beriget med en stor by og en halv snes landsbysamfund med egne styrker og stolthed. Hos os kan man bo med udsigt til marker, skov og sø eller tæt på arbejde og indkøb. Vi har sikret forskellige boligformer, så vi både har private ejerboliger, privat udlejning og aktive, almene boligforeninger. Det er sådan vi ønsker det.

De mennesker, der pendler, må meget gerne flytte hertil og bo. Vi skaber plads til flere i fx Ullerød, Møllebro, Skævinge og i Favrholm ved det nye hospital. Hospitalet er der kæmpet for; også den bedste placering. Ingenting kommer af sig selv. Det kræver politisk årvågenhed, indsigt og flid, når vi ønsker noget, vi ikke er herre over selv. Vi skal blive ved med at lægge pres på regeringen for at få den indlysende færdiggørelse af Hillerød-motorvejen, vi vil have bygget den gamle station om, så togene kan køre lige ud til den nye ved hospitalet, så vi kan få hyppigere s-tog, og der skal liv i den gamle stationsbygning. Vi ønsker, at Folketinget vedtager Nationalparken Kongernes Nordsjælland.

Vi er klimakommune, og 2016 betyder åbning af den nye klima- og miljøpark på Solrødgård, som bliver en udflugt værd. Både med og uden skrald.

Møllebro-projektet er til offentlig diskussion lige nu. Socialdemokraterne mener, at det er godt vi slap for et center med dagligvarer. Godt at der er en anden mulighed. Jeg er glad for, at så mange giver deres besyv med om Møllebro; det er udtryk for et stort engagement i vores by. Tak for det. Nu skal vi i byrådet lytte og overveje. Det er vores ansvar at planlægge for et boligområde, der bliver til gavn og glæde langt ud i fremtiden.

I marts skal byrådet tage stilling til et samarbejde om beredskab med andre kommuner. Socialdemokraterne har fokus på, at de påtvungne besparelser ikke må føre til faldende sikkerhed.

Målet med at tiltrække spændende virksomheder, flere uddannelser og boliger er at sikre, at vi alle skal kunne have et godt liv. De små børn skal opleve omsorg og få smilet frem, når de lærer sig nye færdigheder. De større børn skal trives godt og lære sig mest muligt i skolerne. De unge skal kunne begynde og færdigøre en uddannelse, som kan give dem arbejde eller føre til videre uddannelse. Mennesker med brug for en hjælpende hånd skal kunne få den, og vi har fine plejecentre. Jo flere borgere vi er, jo flere er vi til at sikre økonomien i børnehaver, skoler og så videre.

Mere liv i midtbyen skabes af dem, der brænder mest for det. Snart inviteres børn og unge til at skabe en god legeplads. Symbiose-samarbejdet mellem de store virksomheder i Hillerød er kommet i gang kick-startet af møder om noget så praktisk som spildevandsløsninger. Det velafprøvede samarbejde om vore unges uddannelse i Strategisk Uddannelsesforum tager ansvar for, at Hillerød er uddannelsesby for hele Nordsjællands ungdom.

Alle kan være med i foreningsliv, idræts- og kulturliv. Det er vores område rigt på. Så rigt at det at skabe løsninger sammen på tværs af frivilligt arbejde, kommune, uddannelser og virksomheder er den foretrukne arbejdsmetode i kommunens nye vision.

Tak til enhver der frivilligt vil gøre mere sammen med andre, så vi kan skabe et endnu bedre samfund. Det er en af de store værdier i livet, som der ikke kan sættes et prisskilt på.

Når målet er menneskers gode liv, så må min nytårshilsen have med, at det er svært at opfylde borgernes forventninger og nå partiernes mål. Vores kommunale økonomi presses voldsomt. Et flertal på 1 stemme i Folketinget har besluttet sig for minusvækst, og det fjerner yderligere 124 millioner kroner fra vores budget i de kommende tre år oven på mange års besparelser. Vi ønsker kvalitet i vores tilbud, og vi møder som borgere denne kvalitet i vores medarbejderes arbejdsglæde og faglighed. Vi må alle hjælpe hinanden med ideer til, hvordan vi kommer videre. Socialdemokraterne har før taget ansvar, når det var svært.

I 2016 vil flere borgere opleve sværere økonomiske vilkår for dem selv eller deres familie. Folketinget har ændret i kontanthjælpen, og der er udsigt til ændring i pensionisternes boligydelse. 2016 kan blive et svært år for mange.

'Valg vindes mellem valgene’ er en klassisk sætning. Derfor skal partierne ikke kun vise sig i valgkampen nogle få uger med høj stemmeføring og flotte slogans for derefter at holde sig i ro til det bliver tid til kampagne igen.

Jeg er sikker på, at borgerne har stemt på os i byrådet for at vi skal finde løsninger på dagligdags og langsigtede problemer. Vi har et byråd, der agerer mere splittet i denne valgperiode end i lang tid. At agere mere splittet er ikke det samme som at være mere splittet. Det er et valg, partierne træffer selv. Den smalle aftale bag denne valgperiodes borgmester er en del af forklaringen på uenigheden, og det skal vi lære af. Mit nytårsønske er, at alle valgte tager ansvar for vores kommune, fordi vi har meget at slås med og slås for.

Rigtig godt nytår!