Busser i Meløse , Ll. og St. Lyngby

DEBAT - 21. december 2015
Af Jamil Cheheibar og Louise Colding Sørensen

I Miljø- og Teknikudvalget kommer politikerne med overordnede retningslinjer til forvaltningen og Movia om, hvordan vi ønsker, at busserne skal betjene borgerne. Vi har givet det klare signal, at skolebørn og unge til vores ungdomsuddannelser skulle prioriteres først. Det har vi også sagt til borgerne på borgermødet i Skævinge.

Politikere behandler normalt ikke de enkelte køreplaners afgange og stop i detaljer. Men da de endelige tider blev tilgængelige på rejseplanen.dk, opdagede vi, at der er noget, der er gået skævt i Meløse/St. Lyngby/Ll. Lyngby. Børnene skal alt for tidligt af sted om morgenen, og den lokale afdeling af Kornmarkskolen kan ikke tage på ture. Det er også forbundet med lang ventetid for de store børn at komme hjem fra ungdomsuddannelserne om eftermiddagen.

Derfor bad vi allerede fredag d. 12/12 om at få sagen på MTU igen - denne gang med tider/afgange, og scenarier der viser, hvordan det er at være skolebarn eller ung i Ll Lyngby sogn. Formanden for MTU mener at det bliver svært, men det bør ikke forhindre os i at gøre forsøget.

Socialdemokraterne synes, at det er en rigtig god idé at lade de lokale skolebusser være åbne for alle, men der må ikke rykkes så meget rundt, at det i dén grad går ud over børnene. Vi kan ikke afskære et så stort lokalområde fra at fungere. Så er vi nødt til at omlægge igen, eller tage busafgange eller midler andre steder fra.