En hilsen fra Christine Antorini

EN HILSEN - 05. oktober 2015
Af Christine Antorini

Kære venner

Så starter den politiske sæson for alvor med Folketingets åbning og finanslovsforhandlinger. Det er nu ikke, fordi der har været stille frem til nu. På trods af at det er den mest spinkle regering, man kan forestille sig, med Løkke i spidsen for et parti, der fik en kæmpe lussing ved valget og er et ét-parti mindretals-regering, har regeringen lagt hårdt og ideologisk fra start:

Med værdikrig mod Danmarks Radio, fjernelse af fattigdomsgrænsen og indførelse af topskattelettelser. Med en kommuneøkonomi, der med sin nulvækst vil ramme hele den borgernære velfærd. Med indførelse af fattigdomsydelser hen over sommeren der betyder, at børn kommer til at vokse op i fattigdom. Med store flygtningestrømme, hvor regeringen har brilleret ved at sidde mest muligt på hænderne, da flygtningene stod ved den danske grænse og som den væsentligste indsats brugte penge på at rykke annoncer ind i udenlandske aviser for at advare mod at tage til Danmark. Til gengæld får udviklingsbistanden en ordentlig nedskæring, ligesom alle organisationerne lige fra Dansk Røde Kors til Folkekirkens Nødhjælp får yderligere besparelser direkte vendt mod deres organisationer.

Senest har Løkke og Hjort præsenteret en finanslov, der virkeligt går til vaflerne med at skære i kernevelfærden lige fra daginstitutioner, uddannelser og ældre til at nedprioritere den fremtidsrettede indsats for at skabe vækst og job i Danmark: Ned med miljø- og klimaindsatsen, en ordentlig besparelse på forskningen, ligesom den kollektive transport skal holde hårdt for – selvom bedre mobilitet og infrastruktur er afgørende for væksten – og et sammenhængende familie- og arbejdsliv - i Danmark.

I S vil vi arbejde for bl.a. bedre borgernær velfærd i kommunerne, et løft af uddannelse med særlig fokus på erhvervsrettede uddannelser og fra ufaglært til faglært, et bedre og mere trygt dagpengesystem og en bred aftale om asyl- og udlændingepolitikken. Men Løkkes finanslovsudspil er desværre et, der ligger lige til højrebenet for en blå finanslov.

Hvis der var nogen, der under valgkampen mente, at det var hip som hap med en rød eller blå regering må man bare sige: De tog grueligt fejl!

Hilsen Christine