UNESCO Verdensarv

NYHED - 05. juli 2015
Kirsten Jensen, Viceborgmester

Tillykke til os alle! Vi har noget helt særligt i Nordsjælland, og den mest perfekte del af det her hos os i Hillerød Kommune. Vores parforce-jagtsystem, som strækker sig fra Eremitagen helt op i Gribskov, er verdensklasse og har sit naturlige centrum i St. Dyrehave, siger viceborgmester Kirsten Jensen, der har fulgt og støttet bestræbelsen på at få den fineste udmærkelse også i sine år som Hillerøds borgmester.

Jagtsystemet var skabt til kongers brug og kongers opvisning af magt over landskab, dyr og mennesker, men i dag kan vi bruge det alle sammen. Vi kan gå, løbe eller cykle en tur lige midt i verdensarven. Der er oven i købet taget forskud på glæderne med kort over ruter, som man kan finde i boksen ved P-pladsen ved Overdrevsvejen.

At vores jagtsystem er ophævet til verdensarv, kan vi sige mange tak for. Selvfølgelig først og fremmest UNESCO, men også de dedikerede embedsmænd, der arbejder så engageret med vores kultur- og naturhistorie. Jette Baagøe fra Jagt- og Skovbrugsmuseet er en fornem repræsentant for dem, siger Kirsten Jensen.

Vi skal forstå at bruge denne udmærkelse til at få Folketinget til at vedtage Nationalparken Kongernes Nordsjælland. Det er på høje tid, og UNESCO's beslutning skal føre til, at vi endelig får vores nationalpark. Den nationalpark, der har alle de kultur-, naturhistoriske og miljømæssige karakteristika, man kan ønske sig, men som Folketinget mangler at vedtage.