S vil have ungdomshus

DEBAT - 19. maj 2015
Af Peder Bisgaard, Kultur- og Fritidsudvalget, Christina Høi Skovdal, Folkeoplysningsudvalget og Vivi Vøldike, Kultur- og Fritidsudvalget.

Socialdemokraterne ønsker fortsat et ungdomshus. Desværre påførte en brand fornylig Ungdomshuset i Hillerød store skader. Det er rigtig synd for de mange unge, der bruger huset. Heldigvis kan forsikringssummen bygge huset op igen, men det vil Venstre og Konservative ikke.

De stemte fornyligt for at ophæve brugeraftalen med de unge, som ellers er overholdt af de unge. I mange år har de unge kæmpet for deres hus, og i 2012 lykkedes det endeligt at finde egnede lokaler på den gamle Fønixskole ved Jagtvej. Et bredt flertal bakkede dengang op om huset. Venstre og Konservative mener, at de unge kan finde andre kommunale lokaler og søge godkendelse som forening i stedet. For det første er der stor mangel på egnede lokaler, og for det andet var det nok ikke et lokale på en folkeskole, som de unge havde tænkt sig, vel?

Tanken om et brugerstyret hus for unge er unik. Stort set alle partier stod bag. Det har vi lige nu i Hillerød, og vi har penge til at bygge op. I øjeblikket samles de unge på Posen og i parkeringskældre - det var det vi ville undgå og fik stoppet, da Ungdomskulturhuset blev etableret. Derfor er V og K´s beslutning uforståelig.

Vi vil vel alle de unges bedste - hvad venter vi på?