Hillerød og skifergas

DEBAT - 05. maj 2015
Af Kirsten Jensen, Viceborgmester og Louise Colding, Gruppeformand

Ærgerligt at Hillerød ikke tager stilling til skifergas. Skifergas henter CO2 op af jorden, og det er lige det modsatte, verden har brug for.

Firmaet Total undersøger muligheden for at hente skifergas i Nordsjælland. Det er staten, der bestemmer om firmaet må. Men forleden havde byrådet mulighed for at give sin mening tilkende. Furesø Kommune spurgte, om vi vil stå sammen med dem og sige, at vi ikke vil have, at der bliver udvundet skifergas i Nordsjælland.

Det ville vi socialdemokrater gerne, men de borgerlige ville ikke. Socialdemokraterne siger nej til skifergas, fordi det er en dårlig idé at frigøre mere CO2, når verden har brug for det modsatte, og når vi selv vil være en kommune, der skærer kraftigt ned på CO2. Klimaforandringerne kender vi også i Hillerød. Vi er naturligvis også bekymrede for den forurening, der kunne komme ved udvindingen, og den kan vi nemt slippe for, når vi ved, at vi ikke har brug for denne energiform alligevel.

Selvom vi formelt har en begrænset indflydelse på tilladelser til at udvinde skifergas, så kan vi godt have en mening om det. Og det har vi: Socialdemokraterne i Hillerød Kommune siger nej til skifergas.