Hillerøds nye vision

DEBAT - 27. marts 2015
Af Kirsten Jensen, Hillerød Byråd

I Hillerød har vi skabt en ny vision, Læring og Livskraft, der bygger på solide indspark fra borgere, virksomheder og foreninger. Dermed har vi skabt et godt grundlag for udviklingen af vores kommune, siger viceborgmester Kirsten Jensen.

Vi har vist, at vi faktisk bruger vores vision. Målet er at Hillerød skal være en ledende læringsby. Vi er i gang med at gøre kommunen til Nordsjællands ledende læringsby med science i børnehaver, flere uddannede pædagoger i børnehaverne, bevægelse i SFO'erne og vi er i gang med at skabe en bedre skole gennem læringsreformen. Vores unge har god mulighed for uddannelse efter folkeskolen, og de bliver uddannet i lidt større omfang end på landsplan. Vi er den største uddannelsesklynge i regionen uden for København, og vil have flere uddannelser hertil. Vi har skabt Strategisk Uddannelsesforum med blandt andet Garantiskolen, der skal hjælpe unge med hurtigt og nemt at vælge om, hvis de har valgt forkert.

Vores nye vision tager udgangspunkt i velkendte styrker som natur, virksomheder og uddannelser. Tre gode grunde til at bo og arbejde her, og vi vil gerne have flere nye naboer her i det smukke Nordsjælland. Det nye hospital med station ved Overdrevsejen, som vi har kæmpet for, er sammen med andre store profilvirksomheder et potentiale, som skal udnyttes til at tiltrække flere virksomheder og arbejdspladser, mere uddannelse og flere borgere, siger Kirsten Jensen.