Bredt samarbejde er vejen frem

Af Nick Hækkerup

Onsdag morgen klokken lidt over seks sad jeg igen i valgkampsbilen, på vej gennem et
Nordsjælland badet i morgensol. På vej til uddeling af croissanter, håndtryk og materiale.

Dagene i valgkampen begynder tidligt og slutter sent, der kæmpes om hver eneste stemme til gademøder, foran indkøbscentre, med annoncer, plakater, på vælgermøder, når der ringes på dørklokker og meget, meget mere. Der bliver taget godt imod os, og læbepomaden med skriften ”Nick Hækkerup – på alles læber” lokker tit et smil frem.

Jeg er imponeret over, hvordan der hver eneste gang er frivillige partimedlemmer, der
stiller op og giver en hånd med. Stemningen er god, og den er ikke blevet dårligere af at Lars Løkke Rasmussen har sat ild til blå lejr med sin melding om et muligt regeringssamarbejde med S.

Konservative og Liberal Alliance er forfærdede, og det er rigtig mange venstrefolk også. Nu har de lige fået spinmanualer ud, hvor der står at socialdemokratiet er ganske forfærdelige, og så vil Løkke alligevel gerne i regering med os! For os virker ønsket noget hult, efter at vi er blevet smidt ud af forhandlingerne om tilbagetrækning og sundhed, og i det helt taget er blevet aet med en stålbørste af Venstre, er vi pludselige velkomne i regeringssamarbejde.

Vi vil meget gerne samarbejde med Venstre, men vi vil også samarbejde med Enhedslisten, SF, Radikale og de andre partier – dog ikke Nye Borgerlige og Stram Kurs.