Handicappede børn i Hillerød Kommune

Af Kirsten Jensen, borgmester

Vi har travlt på både handicapområdet og specialundervisningsområdet. Omkring 350 familier til børn med handicap får tilbud og støtte af Hillerød Kommune.  Vi har i gennemsnit 370 elever, der modtager specialundervisning.

Lige nu oplever nogle familier (lidt mere end ti) problemer med samarbejdet med kommunen, og det har givet anledning til mange artikler i aviserne.

Her bliver vores medarbejdere også kritiserede for ikke at være dygtige nok, men vi har dygtige, veluddannede medarbejdere – f.eks. psykolog-, handicap-, social og sundhedsfagligt personale, der ved, hvad de arbejder med. Vi bruger og lytter også til eksperter, der ikke er ansat i kommunen. Vores medarbejdere har valgt deres arbejde for netop at hjælpe børn og voksne i en svær situation.

Som byrådsmedlemmer bliver vi bedt om at tage ansvar. Det skal vi nok gøre – for retningslinjer, kvalitetstandarder og budgetter. Men vi kan og må som folkevalgte ikke omgøre beslutninger, som forældre ikke er enige med forvaltningen i. Vi vil ikke have politisk afgjorte sager; vi har som byrådsmedlemmer ikke den faglighed vores medarbejdere har.

Vi har bedt forvaltningen invitere individuelle familier, der ønsker det, til møder med. Vi har som byrådsmedlemmer inviteret familierne, som du har kunne læse om,  til at mødes med os og forvaltning om nogle uger. Vi vil gerne have disse familiers erfaringer med, når vi fornyer vores handicappolitik senere på året.  Vi er naturligvis interesserede i et ordentligt samarbejde med familier, som er i en meget svær situation.

Vi kommentere ikke personhistorier i pressen. Derfor kan vi se lidt spage ud, når vi bliver ’angrebet’. Men vi lytter, læser og taler sammen. Vi vil helst have at alle familier oplever, at samarbejdet fungerer, at familien fungerer og at deres børn har det bedst muligt.