Bestyrelser fjerner nærheden

Af Nick Hækkerup, Folketingsmedlem (S)

Med Lars Løkke i spidsen fremlagde regeringen for kort tid siden en plan for det danske sundhedsvæsen. Tanken bag er fin. Regeringen siger endelig det samme, som Socialdemokratiet har gjort i lang tid. Borgerne og patienterne skal kunne mærke nærheden ude i alle afkroge af Danmark. Men én ting er, hvad de siger. En anden ting er, hvad de vil gøre.

For de vil lukke regionsrådene. De siddende regionsrådsmedlemmer er folkevalgte, almindelige mennesker, med øje for det nære, og dermed de hverdagsproblemer som andre mennesker har. Det er den direkte forbindelse mellem os og sundhedssystemet, vi alle er afhængige af. Regionsrådene er med til at sikre, at vi har mulighed for at blive hørt. Hvis vi ikke føler os trygge, kan vi ændre vores stemme. Det bliver regionsrådspolitikerne nødt til at respektere. For de skal på valg igen.

Regeringen foreslår at erstatte disse med bestyrelser, der er udpeget af den til hver en tid siddende regering. Med andre ord står de ikke til ansvar over for folket. De har ikke på samme måde en forpligtigelse til at høre på vores alles problemer. De står til ansvar over for regeringen og er ikke på valg. Det er Socialdemokratiet imod. Og det er selv store dele af Løkkes og Thulesen Dahls eget bagland imod. Af de samme årsager.

Det er en centralisering, selvom DF og regeringen påstår noget andet. Dansk Folkepartis egen sundhedsordfører, Liselott Blixt, har udtalt til Politiken, at DF anser reformen for en decentralisering. 2 spørgsmål senere i artiklen udtaler hun til journalisten, at sundhedsministeren med reformen får mere ansvar. Beslutningerne bliver altså flyttet tættere på Christiansborg. Og længere væk fra Gribskov. Når sundhedsministeren får mere ansvar og dermed mere magt er der vel de facto tale om en centralisering.

Regeringen og Dansk Folkeparti bliver nødt til at forstå, at der er brug for det modsatte.

Socialdemokratiet vil et sundhedsvæsen, der er tæt på borgerne. Men at fjerne det demokratiske led, som regionerne er, er ikke måden at gøre det på. Vi har brug for nærheden og trygheden. Det er demokratiet med til at sikre.