Glædelig jul og godt nytår

Julehilsen fra Nick Hækkerup, folketingsmedlem og kandidat for Socialdemokratiet i Hillerød-kredsen

Nu er året sidste debat afsluttet i Folketingssalen, der er ryddet op på skrivebordet og man mærker så småt juleferien kalde. Selvom kalenderlyset har talt ned hele måneden, er det først rigtigt ved at gå op for én nu: Det er jul lige om lidt. Og julestemningen er da også i top hjemme i Gadevang. Træet er fældet, vi har lavet konfekt og julebag – nu sænker freden sig over os.

Udover at være en kærkommen pause med familie og venner er juletiden for mig også tid til refleksion over året, som snart er gået. Jeg kigger tilbage på det forgangne år med glæde. Vi har opnået utroligt meget i løbet af de sidste 12 måneder. Hvis jeg skulle skrive det hele ned, ville denne julehilsen begynde at tage form af en roman, men der er dog et par vigtige nedslagspunkter.

I foråret præsenterede vi det grønne udspil ”Danmark skal igen være en grøn stormagt”. Der er ingen tvivl om, at vi skal vende den negative udvikling. Hvis vi fortsætter som nu, er der hverken ren luft, grønne skove eller et mangfoldigt dyreliv tilbage til vores børn og børnebørn. Vi ser allerede konsekvenserne nu verden over. Flere elbiler, nye havvindemølleparker, kystsikring og en grøn forskningsmilliard er nogle af de initiativer, der skal bringe os tættere på et bæredygtigt Danmark. Jeg tror på, at det kan lade sig gøre – og jeg vil kæmpe benhårdt for det – men vi skal handle nu.

Efter en usædvanlig varm sommer fremlagde vi et ambitiøst sundhedsudspil. Det sker på baggrund af erkendelsen af, at der ikke er tid nok i vores sundhedsvæsen. Det rammer patienter, pårørende og medarbejdere hårdt. Den trøstende hånd på skulderen og hjælpen til at få nybagte mødres amning i gang spares væk – det er ikke holdbart. Vi kan ikke byde vores dygtige ansatte at gå hjem med ondt i maven, og det er ikke værdigt at ligge på en kold hospitalsgang, når man er ved at komme sig ovenpå sygdom. Der er behov for flere ansatte og mere nærvær. Velfærden skal styrkes og ikke afmonteres.

Da vinteren så småt viste sine første frostgrader, spillede vi ud med årets formentlig sidste visioner – denne gang med ulighed i fokus. Hvor er det tiltrængt. I en tid med hvidvask og svindel er der behov for, at de ansvarlige bliver stillet til regnskab. Toppen må ikke stikke af fra resten af samfundet. Vi er kommet med 17 tiltag for et mere retfærdigt samfund, og undertitlen siger det hele: Danmark er for lille til store forskelle.

På det personlige plan har det også været et år med omvæltninger. For jeg har som bekendt skiftet kreds og er kommet hjem til Hillerød. Det giver god mening – jeg bor her, mine børn går i skole her, jeg har været borgmester her. Men jeg vil alligevel endnu engang takke jer for, at I har taget så pænt imod mig. Jeg mærker et stort engagement for vores fælles projekt. Og så er det en fornøjelse at være ude i Hillerød og Gribskov til møder, på virksomhedsbesøg, i foreninger, tale med dem jeg møder på gaden om stort og småt. Det kommer der meget mere af i 2019, og jeg glæder mig usigeligt meget.

Kalenderen skifter snart, og vi går en spændende tid i møde. For danskerne står over for et folketingsvalg – og dermed skal de vælge, i hvilken retning Danmark skal bevæge sig de næste fire år. Jeg forventer, at vi om 100 dage er i gang med valgkampen. Og så gælder det!

Inden folk går til stemmeurnerne, skal vi sammen have fortalt alle dem, vi møder på vores vej, at der er et alternativ til den nuværende regerings politik. Der er en grønnere vej, en mere solidarisk vej, en mere lighedsskabende vej. Vi vælger velfærden og fællesskabet – for Danmark såvel som for Nordsjælland – og det må ingen være i tvivl om, når krydset skal sættes.

Jeg ser meget frem til at stå skulder ved skulder med jer i vores kreds – vi kommer til at knokle, og det bliver både sjovt, hårdt og udmattende. Men sammen kan og skal vi vinde kampen. Jeg tror fuldt og fast på, at det vil lykkes i fællesskab.

Men inden vi kommer så langt, er det tid at nyde en pause fra hverdagen og have fokus på vores nære og kære. Jeg lukker selv ned, så meget som det nu er muligt, fra nu og frem til anden uge i januar. Derefter er jeg stærkt tilbage.

Jeg ønsker jer en rigtig glædelig jul og et godt nytår.